Uluslararası Atom Enerjisi Ajansı (UAEA) Başkanı Rafael Grossi, ABD ile İran arasında geçtiğimiz hafta imzalanan geçici mutabakatın ardından İran'daki nükleer denetimlerin yeniden tesis edileceğini duyurdu. Japonya'da düzenlenen basın toplantısında konuşan Grossi, denetim süreçlerinin "yakında" hayata geçirileceğini ifade etti.
Denetim Süreçleri İçin Çalışmalar Başlıyor
Tahran yönetimi ile denetim takvimi, uygulama prosedürleri ve denetim yapılacak lokasyonlar üzerine kısa süre içerisinde teknik çalışmaların başlatılacağı belirtildi. Grossi, imzalanan ön mutabakat metninin 8. maddesine dikkat çekerek, nükleer materyal ve tesislerle ilgili faaliyetlerin UAEA denetimi altında yürütülmesinin zorunlu olduğunu vurguladı.
Denetimlerin gerçekleşme süresi konusunda değerlendirmelerde bulunan Grossi, sürecin birkaç gün veya on gün içinde tamamlanmasının kritik olmadığını, ancak İran'ın anlaşmaya sadık kalması durumunda bu sürecin işleyeceğini dile getirdi. "Bunu yapabilmek için denetim gerçekleştirmemiz gerekecek. Bunun iki gün, bir hafta ya da 10 gün içinde olması önemli ama belirleyici değil. İran anlaşmaya uymak isterse bu gerçekleşecektir" ifadelerini kullandı.
Tahran'dan Şartlı Yanıt Geldi
İran tarafında ise nükleer tesislere erişim konusunda farklı bir tutum sergileniyor. İran Dışişleri Bakan Yardımcısı K.G., saldırıya uğrayan nükleer tesislere veya materyallere erişim izni verilmesine yönelik mevcut bir planın bulunmadığını açıkladı. K.G., bu tür konuların ancak Washington ile nihai bir anlaşmaya varılması ve ABD yaptırımlarının kaldırılması yönünde somut adımlar atılmasıyla gündeme gelebileceğini belirtti.
İran Dışişleri Bakan Yardımcısı K.G., sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı açıklamada, medyadaki spekülasyonların sahada fiili bir durum yaratmak amacıyla kullanılamayacağını ifade etti. Geçen yıl düzenlenen saldırıların ardından UAEA'nın büyük nükleer tesislere erişimi kısıtlanmış, 28 Şubat'taki saldırılar sonrası ise diğer denetimler de askıya alınmıştı.