ABD ve İran arasında yürütülen müzakerelerde önemli bir aşama kaydedildi. 18 Haziran tarihinde imzalanan mutabakat zaptının ardından İsviçre'de gerçekleştirilen görüşmeler neticesinde, Hürmüz Boğazı'nda gemilerin güvenli geçişine ilişkin bir mekanizma kurulması konusunda mutabakata varıldığı duyuruldu.
Tahran yönetimi tarafından yapılan açıklamada, İsviçre'deki görüşmelerin 18 saat sürdüğü ve müzakere heyetinin çalışmalarını tamamladığı belirtildi. Teknik ekiplerin süreç üzerindeki çalışmalarına devam edeceği ifade edilirken, nihai anlaşma için gerekli zemin hazırlıklarının sürdüğü kaydedildi.
Görüşme sürecine arabuluculuk yapan Pakistan ve Katar, sürece dair ortak bir açıklama yayımladı. Yapılan açıklamada, görüşmelerin yapıcı ve olumlu bir atmosferde geçtiği vurgulandı. Ayrıca, ara buluculuk sürecine siyasi gözetim sağlayacak üst düzey bir komitenin kurulması konusunda da uzlaşı sağlandığı bildirildi.
Kurulacak olan bu komite, baş müzakerecilerden düzenli raporlar alacak. Belirlenen yol haritası kapsamında, komitenin 60 gün içerisinde nihai anlaşmaya varılması hedefleniyor. Öte yandan, Lübnan'daki gerilime yönelik olarak bir çatışma önleme birimi kurulması kararı da alındı.
Süreç, 14 Haziran'da Pakistan aracılığıyla hazırlanan ve 14 maddeden oluşan İslamabad Mutabakatı ile başlamıştı. 18 Haziran'da İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan ve ABD Başkanı Donald Trump tarafından dijital ortamda imzalanan bu mutabakat; Lübnan dahil olmak üzere savaşın durdurulması ve ABD'nin İran'a yönelik deniz ablukasının kaldırılması gibi kritik maddeleri kapsamaktadır.